fOllOw sini ツ anda memang awesOme✔

Friday, September 07, 2012

Kaabah dan TV

Hye semua..
apa khabar..?
hari nie admin nak kongsi cerita yang mungkin akan menjadi iktibar dan pedoman untuk kita..
cerita tentang perbualan orang islam dan orang bukan islam..
so.. sudi-sudilah membaca, habis baca komen tau.. admin nak tau jugak pendapat korang.. :D

kaabah

“Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?”
“Oh…. itu Kaabah atau nama lainnya Baitullah

Baitullah tu apa?” …

“Secara terjemahan mudah maknanya Rumah Allah

Allah ada dalam tu?”

“Tak…..”

“Jadi, kenapa sembah bangunan tu kalau Allah tak ada dalam tu?”

“Yang saya sembah bukannya bangunan tu..”

“Kamu sembah apa?”

“Saya sembah Allah swt

“Jadi, kenapa sembah bangunan tu?”

“Saya 
MENGHADAP sahaja ke arah Kaabah tetapi saya tak sembah Kaabah..”

“Bukankah kamu sujud ke arah Kaabah, maknanya kamu sembah Kaabah la..”

“Kamu pernah tgk perlawanan bola dalam TV?”

“Pernah…… selalu..”

“Kamu tengok tv ke tengok perlawanan bola?”

“Tengok perlawanan bola la..”

“Di mana?”

“Dalam tv la..”

“Cuba buka tv tu, tengok di dalamnya ada stadium dan perlawanan bola ke tak..”

“Memanglah tak ada.. tapi itukan gambarnya ada..”

“Bukalah dalam tv, tengok ada ke tak gambar perlawanan bola dalam tu..”

“So..?”

“Maknanya kamu tengok tv, bukan perlawanan bola.. betul tak?”

“Tak.. aku tengok perlawanan bola la melaui tv tu..”

“Peliknya..”

“Sebab apa pulak pelik?”

“Ye la, kau cakap tengok perlawanan bola, sedangkan aku tengok dalam tv tu tak ada apa-apa.. yg ada hanya wayar je berselirat..”

“Memanglah dalam tv tu ada banyak wayar, tapi tv tu menayangkan gambar-gambar perlawanan bola dalamnya..”

“Hurm.. jadi tak peliklah ni..?”

“Ya.. tak pelik..”

“Jadi tak pelik jugalah aku sujud ke arah Kaabah untuk menyembah Allah swt. walau pun dalam Kaabah tak ada Allah..”

kaabah

“Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?”
“Oh…. itu Kaabah atau nama lainnya Baitullah”

“Baitullah tu apa?” …

“Secara terjemahan mudah maknanya Rumah Allah”

“Allah ada dalam tu?”

“Tak…..”

“Jadi, kenapa sembah bangunan tu kalau Allah tak ada dalam tu?”

“Yang saya sembah bukannya bangunan tu..”

“Kamu sembah apa?”

“Saya sembah Allah swt”

“Jadi, kenapa sembah bangunan tu?”

“Saya MENGHADAP sahaja ke arah Kaabah tetapi saya tak sembah Kaabah..”

“Bukankah kamu sujud ke arah Kaabah, maknanya kamu sembah Kaabah la..”

“Kamu pernah tgk perlawanan bola dalam TV?”

“Pernah…… selalu..”

“Kamu tengok tv ke tengok perlawanan bola?”

“Tengok perlawanan bola la..”

“Di mana?”

“Dalam tv la..”

“Cuba buka tv tu, tengok di dalamnya ada stadium dan perlawanan bola ke tak..”

“Memanglah tak ada.. tapi itukan gambarnya ada..”

“Bukalah dalam tv, tengok ada ke tak gambar perlawanan bola dalam tu..”

“So..?”

“Maknanya kamu tengok tv, bukan perlawanan bola.. betul tak?”

“Tak.. aku tengok perlawanan bola la melaui tv tu..”

“Peliknya..”

“Sebab apa pulak pelik?”

“Ye la, kau cakap tengok perlawanan bola, sedangkan aku tengok dalam tv tu tak ada apa-apa.. yg ada hanya wayar je berselirat..”

“Memanglah dalam tv tu ada banyak wayar, tapi tv tu menayangkan gambar-gambar perlawanan bola dalamnya..”

“Hurm.. jadi tak peliklah ni..?”

“Ya.. tak pelik..”

“Jadi tak pelik jugalah aku sujud ke arah Kaabah untuk menyembah Allah swt. walau pun dalam Kaabah tak ada Allah..”

TAMAT

P/S: sorry kalau entri nie melibatkan isu keagamaan.. 

23 comments:

  1. aku suka entri kau nie.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hey tanpa nama.. ngasih.. :)

      Delete
  2. wari here..
    aku suka..
    tak lama lagi aku masuk islam k.. heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus..! aku tunggu tu... hahhahaha

      Delete
  3. Taufik Encem9/7/12, 4:10 PM

    mana kau dapt cite niew??

    ReplyDelete
    Replies
    1. dari fb.. hehehe..

      Delete
    2. Taufik Encem9/7/12, 4:15 PM

      owh... bagus! hahhahaha

      Delete
  4. tuelah.. agama islam nie ringkas... semuanya berlandaskan hakikat, niat dan hati.. simple

    ReplyDelete
  5. SInggah sini...hihih Nway nice way to give out info ooo..sye baru tau kaabah tu aper..hehehe terima kasih kawan =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hey tracey.. sorry kalau isu nie keagamaan.. hehe
      btw,, sama2 kasih.. :)

      Delete
  6. sempoi.... suke sangat..

    ReplyDelete
  7. Eh dialognya terjadi dua kali xD
    tapi betul alasan yg dihujahkan tu ;D
    yang aku pernah dgr lagi ialah sembah kaabah tu bkn mcm sembah berhala buktinya ketika mereka menukarkan kain di kaabah tersebut mereka akan memanjat kaabah ke atas lain dgn berhala mereka tidak berani memanjatnya kerana bagi mereka yg menyembah berhala itulah tuhan mereka, wAllahualam.

    ReplyDelete
  8. kamal cool9/9/12, 1:45 AM

    nice post :) saya suka saya suka hehehehhe

    ReplyDelete
  9. mari la join giveaway saya
    http://oneniezuka.blogspot.com/2012/09/giveaway-saya-mau-novel-dari-onenie.html

    ReplyDelete
  10. Nice info, suka sangat :')

    ReplyDelete
  11. agree. . . :)

    join dan datangi jg http://dewimasda.blogspot.com/
    tnkx for advance :)

    ReplyDelete